Spring naar hoofd-inhoud

Hoe sluit ik een autoverzekering af?

Een heldere stap-voor-stap handleiding met uitleg over het zelf vergelijken en afsluiten van een goedkope autoverzekering met de laagste premie. Volg eenvoudig de onderstaande stappen om een autoverzekering af te sluiten. Een overzicht van de benodigde gegevens, hoe je een vergelijking kunt maken, hoe je de autoverzekering kunt aanvragen en wat te doen in geval van schade.

1. Informatie die je nodig hebt verzamelen

Voor het afsluiten van een autoverzekering heb je een aantal gegevens nodig. Zoek deze gegevens eerst even op voordat je een vergelijking en een aanvraag voor een autoverzekering gaat doen. De volgende gegevens heb je nodig om een autoverzekering af te sluiten:

  • Kenteken - Op basis van het kenteken worden de gegevens van de auto opgehaald bij het RDW
  • Alarmbeveiliging - Als de auto een SCM gecertificeerd alarmsysteem heeft, dan kan dit een premiekorting opleveren.
  • Schadevrije jaren - Als je al een autoverzekering hebt gehad, dan heb je waarschijnlijk schadevrije jaren opgebouwd. Schadevrije jaren kunnen je veel premiekorting opleveren.
  • Meldcode - De meldcode van de auto heb je nodig om de autoverzekering aan te vragen. De meldcode zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer.

2. Persoonlijke gegevens en gegevens auto invullen

Bij deze stap kun je de gegevens invullen om de premies voor autoverzekeringen te vergelijken. Klik op onderstaande link om naar de premievergelijking te gaan. Je moet het kenteken, of de auto privé of zakelijk is, het aantal kilometer dat je per jaar ongeveer gaat rijden, het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd en het soort alarm invulllen. In het volgende scherm moet je ook nog de gegevens van de regelmatig bestuurder invullen. De regelmatig bestuurder is degene die het meeste in de auto zal gaan rijden.

Autoverzekeringen vergelijken & afsluiten

Vergelijk, selecteer de gunstigste autoverzekering en vraag digitaal aan

3. Keuze maken voor de gewenste dekking

Je ziet nu meestal de 3 dekkingen die je kunt kiezen met daarbij de premie. De WA dekking is de wettelijk verplichte dekking voor als je schade bij iemand anders veroorzaakt. Beperkt Casco is ook dekking voor met name diefstal, brand en ruitschade. Met volledig casco of ook wel allrisk is ook schade aan de auto verzekerd, bijvoorbeeld bij een deuk in de auto. Mogelijke dekkingen:

Dekking kiezen voor je autoverzekering

Welke dekking je het beste kunt kiezen voor je autoverzekering hang van een aantal dingen af. Voor oudere auto's die bijvoorbeeld ouder zijn dan 12 jaar wordt meestal gekozen voor alleen een WA dekking. Voor nieuwe auto's tot en met ongeveer 5 jaar oud wordt meestal gekozen voor een volledig casco of allrisk dekking. Daar tussen wordt meestal beperkt casco gekozen.

Voorbeeld: Ben je afhankelijk van je auto, is je auto bijvoorbeeld 6 jaar oud en heb je niet genoeg geld om een nieuwe te kopen als de auto total loss zou raken, dan kan het toch verstandig zijn om de auto allrisk of voor volledig casco te verzekeren. Hierdoor kun je namelijk door de schade uitkering van de verzekeraar direct een vergelijkbare auto kopen.

4. Verzekeraar kiezen

De volgende stap is het kiezen van de verzekeraar. De autoverzekeringen staan op volgorde van de laagste premies. Als je een autoverzekering kiest, dan is het goed om ook altijd even naar de voorwaarden en bijvoorbeeld naar het eigen risico te kijken voordat je een keuze maak.

5. Aanvullende dekkingen kiezen

Kies de eventuele aanvullende dekkingen. Meestal wordt in ieder geval gekozen voor ongevallen inzittenden of schade inzittendenverzekering.

Pechservice

Ben je lid van de ANWB of heb je pechservice via de garage? Dan hoef je geen aanvullende dekking voor pechservice bij je autoverzekering af te sluiten. Heb je een pechserviceverzekering, bijvoorbeeld via Route Mobiel of Allianz Partners, dan moet je niet vergeten om de gegevens van je nieuwe auto door te geven. Heb je nog geen pechservice, dan kun je deze pechservice bij de autoverzekering afsluiten. Op https://www.pechhulpoverzicht.nl/ of via https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/pechhulpdekking vind je ook meer informatie over de verschillende pechservices.

6. Autoverzekering aanvragen

Als je de autoverzekering hebt gevonden, dan kun je deze direct online aanvragen door de aanvullende gegevens in te vullen.

Beoordeling van de aanvraag door de verzekeraar

Als je de aanvraag hebt ingevuld en verzonden, dan gaat de aanvraag rechtstreeks naar de verzekeraar. Meestal weet je binnen een paar minuten of je auto voorlopig is verzekerd, defintief is verzekerd of dat de auto nog niet is verzekerd. Soms heeft de verzekeraar nog een aanvullende vraag. Het komt ook voor dat een verzekeraar een autoverzekering niet wil accepteren. Je ontvangt hier uiteraard z.s.m. per e-mail een bericht van.

Slotvragen en schadeverleden

Als je een autoverzekering aanvraagd, dan moet je ook altijd een aantal vragen beantwoorden, bijvoorbeeld of je in het verleden schades hebt gehad of dat er iets bijzonders van toepassing is. Vul deze naar waarheid in, want anders kan een verzekeraar je schadeuitkering weigeren.

7. Na het afsluiten van de autoverzekering

Na het afsluiten van de autoverzekering ontvang je per post of per e-mail van de verzekeraar een polis. Op de polis staan de belangrijkste kenmerken van de autoverzekering. Bij AutoVerzekeringen.nl krijg je ook toegang tot je persoonlijke PolisMap waar je deze ook in terug kunt vinden. De groene kaart is het verzekeringsbewijs voor je auto. Deze wordt meestal per post aan je toegezonden. Leg de groene kaart altijd direct in de auto, zodat je de verzekeringsgegevens altijd in de auto hebt.

8. Schade aan of met je auto

Als je een schade aan of met je auto hebt, dan moet je altijd een aanrijdingsformulier invullen en de schade z.s.m. melden. Dit kan het snelst en het makkelijkst via onze PolisMap of PolisMap App.